סוגי עקמת ילדים

לקבלת סקירה של נושאים עיקריים, לחץ על תוכן העניינים.

עקמת אצל ילדים היא מצב שבו עמוד השדרה מתעקם הצידה, יוצר צורת "S" או "C" ואינו ישר. עקמומיות זו יכולה להתרחש באזורים שונים של עמוד השדרה, כמו החלקים העליונים (החזה) או התחתונים (המותניים). בעוד שמקרים קלים יתכן שלא יבלטו לעין, הרי שעקמומיות חמורות יותר עלולות להוביל לעיוותים נראים, אי נוחות, ואפילו סיבוכים פוטנציאליים בתפקוד הריאות והלב בשל המרחב המוגבל בחלל בית החזה.

עקמת, או בשמה הרפואי סקוליוזיס, משמעה עיוות בעמוד השדרה שניתן לראות אותו גם מקדימה ומאחורה כיוון שעמוד השדרה נוטה הצידה והנטייה הזו הצידה גורמת לצלעות ולשרירים להיראות בולטים יותר. ישנם שני סוגים עיקריים של עקמת אצל ילדים – עקמת מולדת ועקמת אידיופטית, וכן קיימים סוגים שונים של סטייה של הגב.

במקרים רבים, עקמת מתגלה במהלך בדיקות סינון שגרתיות בבית הספר או בדיקות רופא ילדים. הורים עשויים להבחין בכתפיים לא שוות, בית חזה בולט בצד אחד, או הבדל בגובה המותניים. סימנים אלה יכולים להיות עדינים בהתחלה, אך הם לרוב מובילים לבדיקה נוספת על ידי איש מקצוע רפואי.

גילוי ואבחון מוקדם של עקמת משמעו טיפול יעיל ומהיר יותר בילד. על ידי זיהוי הסימנים ובקשת ייעוץ רפואי בזמן, אנו יכולים להבטיח תוצאות טובות יותר לילדים המושפעים ממצב זה. התערבות מוקדמת יכולה לעזור בבחירת הטיפול וכמובן למנוע החמרה במצב.

מהם הגורמים לעקמת מולדת?

עקמת מולדת היא סוג של עקמת הקיימת מלידה, הנגרמת על ידי מומים בעמוד השדרה. מומים אלה מתרחשים במהלך ההתפתחות העוברית, והם יכולים להוביל למגוון של עיוותים במבנה עמוד השדרה. הסיבה המדויקת למומים אלה אינה תמיד ברורה, אך מספר גורמים יכולים לתרום להתפתחות של עקמת מולדת.

אחת הסיבות העיקריות היא כישלון בהיווצרות תקינה של החוליות. במהלך ההתפתחות העוברית, עמוד השדרה נוצר כסדרה של חוליות. לעיתים, אחת או יותר מהחוליות האלה אינן נוצרות באופן מלא, מה שמוביל לחוליה בצורת טריז או חוליה שנוצרה באופן חלקי. מצב זה יכול לגרום לעמוד השדרה להתעקם תוך כדי גדילתו.

סיבה נוספת היא כישלון בהפרדה נכונה של החוליות. במקרים מסוימים, שתיים או יותר חוליות עשויות להיות מחוברות יחד. חיבור זה מגביל את הגדילה והתנועה הנורמלית של עמוד השדרה, והתוצאה היא עקמת. סוג זה של מום יכול להיות בעייתי במיוחד מכיוון שהוא משפיע על הגמישות והתפקוד הכולל של עמוד השדרה.

לגורמים גנטיים תתכן השפעה גם כן, ככל שמדובר על עקמת מולדת. למרות שמצב זה לא תמיד נובע מתורשה, ישנן ראיות לכך שמוטציות גנטיות או אנומליות יכולות לתרום להתפתחות של מומים בעמוד השדרה. משפחות עם היסטוריה של עיוותי עמוד שדרה עשויות להיות בסיכון גבוה יותר ללדת ילדים עם עקמת מולדת.

גורמים סביבתיים במהלך ההיריון יכולים להשפיע גם כן על התפתחות של עקמת מולדת. אלה כוללים, בין השאר, מחלות של האם, חשיפה לתרופות או כימיקלים מסוימים, וחסרים תזונתיים. מעקב הריון ותזונה נאותה במהלך תקופה זו יש בהם כדי להפחית את הסיכון מגורמים סביבתיים אלה.

כיצד מאובחנת ומטופלת עקמת מולדת?

עקמת מולדת היא סוג של עקמת הקיימת מלידה עקב עיוותים במבנה עמוד השדרה. אבחון של עקמת מולדת מתחיל בדרך כלל בבדיקה גופנית על ידי רופא ילדים שעשוי להבחין בכתפיים לא שוות, אגן מוטה, או סימנים אחרים של עקמומיות בעמוד השדרה.

השלב הראשון באבחון עקמת מולדת כולל לרוב היסטוריה רפואית מפורטת ובדיקה גופנית יסודית. במהלך הבדיקה, הרופא בודק אסימטריות בגב הילד, בכתפיים ובירכיים. אם קיים חשד לעקמת, יופנה הילד לביצוע בדיקות הדמיה לצורך קבלת הערכה מדויקת יותר.

צילומי רנטגן הם בדיקת ההדמיה הנפוצה ביותר המשמשת לאבחון עקמת מולדת. צילומים אלה עוזרים לרופא לבחון את מבנה עמוד השדרה ולקבוע את חומרת העקמומיות. התמונות מאפשרות לרופאים למדוד את זווית העקמומיות ולזהות כל אנומליה בחוליות.

במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בבדיקת MRI או CT. בדיקות אלה מספקות מידע רב יותר על עמוד השדרה, כולל חוט השדרה והרקמות הסובבות. MRI במיוחד שימושי לזיהוי אנומליות נלוות בחוט השדרה.

גישת הטיפול תלויה בחומרת העקמומיות ובנוכחות של מצבים נלווים. המטרות העיקריות של הטיפול הן לעקוב אחר התפתחות עמוד השדרה, למנוע עקמומיות נוספת, ולטפל בכל סיבוך.

מהי עקמת אידיופטית?

עקמת אידיופטית היא הסוג הנפוץ ביותר של עקמת, בעיקר שכיחה בילדים ומתבגרים. המונח "אידיופטית" פירושו שהסיבה המדויקת למצב זה אינה ידועה. בניגוד לעקמת מולדת, הקיימת מגיל לידה עקב אנומליות בחוליות, עקמת אידיופטית מופיעה בדרך כלל במהלך קפיצות גדילה בילדים בריאים בדרך כלל.

עקמת אידיופטית מאופיינת בעקמומיות צדדית של עמוד השדרה שלעתים קרובות כוללת גם מרכיב של סיבוב, הגורם לעמוד השדרה להתעקל ולהסתובב. מצב זה יכול להשפיע על כל חלק בעמוד השדרה, אך הוא משפיע בעיקר על האזורים התורקלי (גב אמצעי) והלומברי (גב תחתון).

אחד המאפיינים העיקריים של עקמת אידיופטית היא הנטייה שלה להתפתח ולהתקדם במהלך תקופות של צמיחה מהירה, כמו גיל ההתבגרות. היא מאובחנת לעתים קרובות יותר בבנות מאשר בבנים, ואף שהסיבות להבדל המגדרי הזה עדיין אינן ברורות, זוהי תבנית בולטת שנצפית בפרקטיקה הקלינית.

גם כאן, כמו בעקמת מולדת, גילוי מוקדם הוא חשוב מאוד לצורך הטיפול בעקמת. בדיקות וסריקות קבועות, במיוחד במהלך קפיצות גדילה, יכולות לעזור בזיהוי המצב בשלב מוקדם. אפשרויות הטיפול משתנות בהתאם לחומרת העקמת ולגיל הילד, החל ממעקב וחבישה ועד, במקרים חמורים יותר, להתערבות כירורגית.

סוגי עקמת ילדים

כיצד מסווגת עקמת אידיופטית?

עקמת אידיופטית, הסוג הנפוץ ביותר של עקמת בילדים, מסווגת על פי הגיל שבו היא מאובחנת. ניתן לחלק אותה לשלוש קטגוריות עיקריות: עקמת אידיופטית של תינוקות, של ילדים ושל מתבגרים.

עקמת אידיופטית של תינוקות – סוג זה מאובחן בילדים מלידה ועד גיל שלוש. למרות שהוא פחות נפוץ, הוא יכול להיות חמור למדי. אנו רואים לעתים קרובות עקמומיות המתפתחות במהירות במהלך השנים הראשונות הללו, ולעתים נדרשת התערבות מוקדמת.

עקמת אידיופטית של ילדים – סיווג זה כולל ילדים בגילאי שלוש עד עשר. עקמת בילדים יכולה להיות מסובכת כי היא לעתים קרובות נשארת בלתי מורגשת עד שמתפתחת עקמומיות משמעותית. בדיקות וסקירות סדירות הן חיוניות במהלך השנים הללו כדי לזהות סימנים מוקדמים.

עקמת אידיופטית של מתבגרים (AIS) –  זוהי הצורה הנפוצה ביותר, המאובחנת בדרך כלל בילדים בגילאי עשר עד שמונה עשרה. זהו הגיל שבו מתרחשים רוב קפיצות הגדילה, אשר יכולות להחמיר את עקמומיות עמוד השדרה. בנות נוטות יותר לפתח AIS, והיא בדרך כלל מתגלה במהלך בדיקות שגרתיות בבית הספר או בדיקות גופניות.

אילו סוגים אחרים של סטיות קיימים בעמוד השדרה?

מלבד עקמת, ישנם מספר סוגים נוספים של סטיות בעמוד השדרה שיכולות להשפיע על ילדים. מצב נפוץ אחד הוא קיפוזיס, המאופיין בעקמומיות חיצונית מוגזמת של עמוד השדרה, הגורמת למראה של גב כפוף. מצב זה יכול לנבוע מיציבה לקויה, בעיות התפתחותיות, או מחלות ספציפיות כמו מחלת שוירמן, הגורמת לחוליות להתחבר יחד בצורת טריז.

סוג נוסף הוא לורדוזיס, שבו יש עקמומיות פנימית מוגזמת בחלק התחתון של הגב. מצב זה, שלעתים קרובות מכונה גב קעור, יכול לנבוע מחוסר איזון שרירי, השמנת יתר, או בעיות מולדות. הוא יכול לגרום לאי נוחות ולהשפיע על יציבת הילד ושיווי המשקל שלו.

עקמת של מחלות עצב שריר (עקמת נוירומוסקולרית) היא צורה נוספת של סטייה בעמוד השדרה, בדרך כלל קשורה למצבים כמו שיתוק מוחין או ניוון שרירים. במקרים אלה, השרירים התומכים בעמוד השדרה חלשים או לא מאוזנים, מה שמוביל לעקמומיות.

לבסוף, עקמת מולדת נובעת ממומים בעמוד השדרה הקיימים בלידה. בניגוד לעקמת אידיופתית, הסיבה ברורה, בדרך כלל בגלל חוליות שלא נוצרו כראוי או התמזגו יחד. לכל סוג של סטייה בעמוד השדרה יש מאפיינים ייחודיים ונדרשות גישות ספציפיות לאבחון וטיפול. הבנת הווריאציות הללו היא קריטית לגילוי מוקדם וניהול יעיל.

כיצד גילוי מוקדם וטיפול יכולים לשפר את התוצאות?

גילוי מוקדם וטיפול בעקמת אצל ילדים הם קריטיים לשיפור התוצאות. כאשר עקמת מזוהה בשלב מוקדם, יש לנו סיכוי טוב יותר לנהל את המצב ביעילות ולמנוע עיוותים חמורים. גישה פרואקטיבית זו יכולה להפחית משמעותית את הצורך בטיפולים פולשניים כמו ניתוח ולעזור לשמור על איכות החיים של הילד.

יתרונות פסיכולוגיים וחברתיים

טיפול מוקדם יש לו גם יתרונות פסיכולוגיים וחברתיים. ילדים עם עקמת חמורה עלולים לחוות בעיות הערכה עצמית בגלל עיוותים נראים לעין. על ידי טיפול בעקמת מוקדם, אנחנו יכולים לעזור לילדים לשמור על מראה טיפוסי יותר, מה שיכול להשפיע לחיוב על האינטראקציות החברתיות שלהם ובריאותם הנפשית.

ד"ר דרור עובדיה - מומחה לכירורגיה אורתופדית

כמומחה לכירורגיה אורתופדית, וכמי שמשמש כמנהל מחלקת אורתופדיה ילדים בבית החולים דנה-דואק שבמרכז הרפואי תל-אביב, ליוויתי ילדים רבים הסובלים מעקמת לרפואה שלמה ולאיכות חיים טובה כמו של אחרים בני גילם. ביחד עם הוריהם המודאגים, ליוויתי אותם באבחון, בבניית תוכנית הטיפול ועד להחלמתם.

אחד מתחומי העיסוק העיקריים שלי הוא התחום של מחלות ועיוותי עמוד שדרה בילדים ובבני נוער וכמובן אורתופדיית ילדים. מהניסיון שלי אני יודע שזהו מצב שעשוי להלחיץ את הילד, את הוריו ואת בני משפחתו ואני כאן כדי לספק לכם את כל הידע המקצועי והניסיון שיש לי.

אתם מוזמנים לפנות אלי וביחד נמצא את הדרך לגרום לילד שלכם לעמוד ישר!

דילוג לתוכן