ניתוחים אורתופדיים בילדים

אורתופדית ילדים היא תחום טיפול ייחודי בפני עצמו הדורש התמחות ספציפית. רופא שמסיים לימודי רפואה והתמחות באורתופדיה, מתמחה במשך שנתיים נוספות כדי לעסוק באורתופדית ילדים ולטפל בנכס היקר לנו מכל. רק איש מקצוע שלמד והתמחה באורתופדיה וספציפית באורתופדית ילדים יוכל לאבחן את הבעיה ממנה סובל הילד שלנו בצורה מדויקת ויידע להציע פתרונות רפואיים שיתנו מענה מדויק לבעיה.

ישנו מגוון רחב של בעיות ומומים אורתופדיים בקרב תינוקות, ילדים ונוער. חלקן של הבעיות האלו מטופלות באמצעות ניתוחים אורתופדיים וחלקן באמצעות אביזרים אורתופדיים.

בעיות אורטופדיות בילדים

  • בעיות רגליים אצל ילדים – למשל כפות רגליים שטוחות מדי או גמישות מדי. אין צורך לאביזרים אורתופדיים
  • מומים מולדים בגפיים התחתונות – אי סימטריה באורך הגפיים התחתונות (רגליים) או עיוותים אחרים
  • מחלות ועיוותים בעמוד השדרה – מולדים, התפתחותיים ונרכשים
  • שיתוק מוחין ומחלות שיתוקיות אחרות הגורם לבעיות אורתופדיות
  • רגל סוסנית (clubfoot)
  • פגיעות ספורט בקרב ילדים ובני נוער
  • מחלות מפרק ירך (מולד) אצל תינוקות – הנושא מאובחן בגיל 6 שבועות כששולחים את ההורים לבצע בדיקת מפרק ירך אצל תינוקם.במידה ומאובחנת בעיה כזו, מדובר בבעיה אורתופדית שצריך לטפל בה.

שיקום לאחר ניתוח אורטופדי

ניתוחים אורתופדיים לילדים ובני נוער מתבצעים בדרך כלל בהרדמה מלאה ומתבססים על טכנולוגיות ושיטות ניתוח מתקדמות וחדשניות. אנחנו מבינים שילדים זקוקים ליחס אחר וטיפול שהוא אמפטי יותר ורגיש גם כלפיהם וגם כלפי בני משפחותיהם ולכן אנחנו מספקים את המעטפת הזו כדי לתת מענה לכל הצדדים. כשניגש לניתוח אורתופדי אצל ילד, אנו נתייחס גם למצב בריאותו הכללי ולא רק לבעיה האורתופדית, ונלמד את הילד וסביבתו מתוך הבנה שאי אפשר לנתק את המצב הבריאותי של ילד מהסביבה בה הוא גדל, משפחתו ועוד נסיבות שונות. שיקום לאחר ניתוח אורטופדי ותהליך ההחלמה משמעותי בדיוק כמו ההכנה לניתוח, אם לא יותר, הצוות הרפואי יחליט יחד עם ההורים או המשגיחים של המטופל איפה ישהה במהלך תקופה זו, מי יסעד אותו ואיך נצליח להביא את הילד כמה שיותר מהר למצב תפקודי תקין ומשופר.

בניתוחים אורתופדיים בילדים, הצוות מדריך את ההורים ואת הילד הן לפני הניתוח והן לאורך תקופת ההחלמה ונותן את התמיכה הנדרשת. כל מטופל יקבל תוכנית שיקום מותאמת לו ולמצב שלו. הגיל, היכולות של המטופל והבעיה שלשמה נדרש הניתוח – משפיעות על תהליך השיקום לאחר ניתוח אורטופדי והכל בא לידי ביטוי בתכנון השיקום.

לייעוץ וקביעת תור חייגו עכשיו
ניתוחים אורתופדיים בילדים

ניתוח עקמת ילדים

ניתוח עקמת מבוצע במסגרת טיפול בעקמת ילדים, כאשר הרופא מאשר כי יש צורך בניתוח לפתרון או לשיפור הבעיה ומצב המטופל. בניתוח עקמת ישנם מספר שלבים:

השלב הראשון הוא הגעה אל חוליות עמוד השדרה דרך חיתוך של העור, השכבה התחתונה של העור והשרירים

בשלב השני מבריגים בעצם ברגים לחוליות באמצעות טכנולוגית ניווט המוודאת שהברגים הם במקום המדויק.

בשלב השלישי, מתאימים מוטות לברגים ומקבעים אותם ובשלב האחרון סוגרים את החתך, ומבצעים תפירה וחבישה של המקום.

ניתוח עקמת הוא תהליך מורכב שאינו מתאים בכל גיל מכיוון שהקיבוע של החוליות יכול להביא לעצירת ההתפתחות של עמוד השדרה ואז לפגוע בהתפתחות של איברים נוספים כמו בית החזה והריאות וכן לפגוע בגובה של הילד.

לכן, ישנו כיום ניתוח שונה שבו לא מגיעים לכל החוליות שקשורות לעקמת אלא רק לעליונות והתחתונות ביותר כך שיהיה ניתן לחבר מוטות באורך מסוים וכל מספר חודשים להאריך אותם דרך העור וכך מאפשרים לעמוד השדרה להמשיך ולהתפתח . רק כשמסתיים תהליך ההתפתחות , מכניסים מוטות מתכת קבועים באורך הסופי.

סיכויי ההצלחה של הניתוח, כלומר חיבור של החוליות המעורבות בעקמת ואיזון של עמוד השדרה, הם מעל 90%. כמו כן, יתכן שייוותרו שינויים מבניים באיברים שנפגעו עקב העקמת וגם לאחר שהעקמת תתוקן, הם לא ייעלמו. חשוב גם לדעת שככל שהילד גדול יותר, כך הסיכוי לתיקון העקמת יהיה קטן יותר.

עוד דבר שחשוב להבין זה שהניתוח עלול לגרום לסיבוכים שונים, החמור שבהם הוא פגיעה בעמוד השדרה וגשיתוק אך מדובר בסיבוך נדיר. הניתוח גם עלול למצמצם את טווח התנועה של עמוד השדרה והגב אבל ברוב המקרים , לא ייגרם נזק תפקודי

דילוג לתוכן