מנתח עמוד שדרה ילדים

ניתוח עמוד שדרה בילדים

אחת הבעיות הנפוצות בקרב מבוגרים שהולכת ומתגברת עם העלייה בגיל היא כל הנושא של עקמת ועיוות של עמוד השדרה. הבעיה הזו אינה זניחה היות ועמוד השדרה הוא קריטי ליציבה ולהחזקה של הגוף כולו, ועקמת או עיוות גורמים לכאבים לעיתים עזים הן בגב ובעמוד השדרה והן בגפיים ובעיקר ברגליים, מה שפוגע בתפקוד היומיומי של המטופלים. הלחץ המופעל על עצבי הגב ועמוד השדרה הוא רב מה שהופך את העניין ליותר מסתם כאב גב, אלא משהו שמפריע ברמה יומיומית.

למה זה קורה?

עקמת יכולה להתפתח בכל גיל, גם אצל ילדים ונערים צעירים וגם בקרב מבוגרים. כאשר היא נוצרת בגיל מאוחר זה קורה כתוצאה של התנוונות ופגיעה בדיסקים של עמוד השדרה. כך נוצר עיוות וסטייה של עמוד השדרה. העקמת יכולה להיווצר גם כתוצאה של ניתוחים , גידולים ממאירים או שפירים בעמוד השדרה, שברים ועוד.

לייעוץ וקביעת תור חייגו עכשיו
מנתח עמוד שדרה ילדים

מה ההבדל בין עקמת בילדות לבין עקמת אצל מבוגרים?

בגיל ההתבגרות  התפתחות העקמת היא איטית יותר מאשר בגיל מבוגר. בנוסף, אצל מבוגרים מתבצעים ניתוחים במקרים של עקמת כדי למנוע את הכאבים והמוגבלות הפיזית וזאת על מנת לשפר את איכות החיים בעוד שבקרב מתבגרים, הניתוח מטרתו לעצור את העקמת. כמו כן, בגיל מבוגר העקמת נוטה קדימה וזה מכביד ומעמיס עוד כאב על הגוף כולו. תמיד יש אפשרות לעבור טיפול בעקמת ילדים לפני התערכבות כירורגית. התייעצות ואבחון עם אורתופד ילדים מוסמך תעזור למצוא את הפתרון הטוב ביותר לעקמת.

איך מטפלים בעקמת ומתי מבצעים ניתוחים של עמוד השדרה?

לרוב, הרופאים יעדיפו להמליץ במידת האפשר על טיפול שמרני , כלומר טיפול בפיזיותרפיה, הידרותרפיה, וטיפול בכאב באמצעות תרופות. זה תלוי כמובן ברמת הכאבים ממנה סובל המבוגר כתוצר של חומרת העיוות בגב. רק כאשר ניכר כי הטיפול הזה אינו אפקטיבי, הרופא ישקול יחד עם המטופל את האופציה של ניתוח בעמוד השדרה.

חדשנות בניתוחים בעמוד השדרה

בכל התחום של ניתוחים שמטרתם לעצור את הדרדרות העקמת או למנוע כאבים, ישנה התפתחות וחדשנות רבה. יש כיום שיטות חדשות לביצוע ניתוחי עמוד שדרה ואפשרות אמיתית לתקן את הסטייה בעמוד השדרה. הניתוח מאפשר ממש לתקן את העקמת ולאחר מכן לאחות את החוליות של עמוד השדרה . יש כיום שימוש במערכות ניווט מתוחכמות וטכנולוגיות מתקדמות המאפשרות ניתוחים כירורגיים מתקדמים שלא התאפשרו עד כה. הניתוחים יכולים לצמצם את הכאבים של המטופל ולשפר את איכות החיים שלו ויכולת התפקוד שלו. ד"ר דרור עובדיה מנתח עמוד שדרה לילדים ומלווה את המטופלים שלו לכל אורך התהליך וגם אחריו.

איך מבוצע הניתוח?

הניתוח יבוצע בהרדמה מלאה תוך שימוש בטכניקות שונות. המטופל יכול לעבור פרוצדורה ניתוחית כשהוא שוכב על גבו, על בטנו או על הצד וכל טכניקה משלבת שיטות המפרידות בין השרירים לרקמות או לשומן כדי להגיע לעמוד השדרה.

מרבית הניתוחים מבוצעים כשהמטופל שוכב על בטנו כאשר הגישה היא ראשית לשחרר את העצבים בתעלת השדרה כדי להקל על הכאבים של המטופל, לאחר מכן תיקון העקמת באמצעות שחרור המפרקים ולאחר מכן קיבוע של החוליות באמצעות ברגים מיוחדים כדי לייצר את המנח החדש שיתקן את העקמת וישחרר את המטופל מכאביו. הברגים יחוברו למוטות שיחזיקו את המבנה החדש ולאחר מכן ישתילו עצם כדי לאחות את החוליות. במקרה בו העקמת היא באזור הגב התחתון אפשר לשקול גם אופציה ניתוחית זעיר-פולשנית שבה ההחלמה מהירה יותר. ניתוחי עמוד השדרה מתבצעים בהרדמה מלאה וישנם, כמו בכל ניתוח, סיכונים שצריך להכיר ולקחת בחשבון ביניהם: זיהומים שונים, קרישיות דם, התפרקות של המוטות או הברגים, ואפילו המשך התפתחות העקמת. גם להרדמה כללית יש סיכונים משלה לרבות חנק, ירידת דופק, נזק לשיניים בשל החדרת הצינור של ההרדמה ועוד. לאחר הניתוח, המטופל יישאר מאושפז בבית החולים כשבוע ולאחר מכן ישוחרר לביתו להמשך החלמה .