חשיבות האבחון והטיפול בטורטיקוליס

תוכן עניינים

טורטיקוליס הוא מצב רפואי המתאפיין בהטיית ראש לא סימטרית, הנגרמת מהתכווצות או קיצור של שרירי הצוואר. התופעה, המכונה גם "צוואר מסובב", מופיעה בשכיחות של 0.5-2% מהיילודים, אך יכולה להתפתח גם בגיל מאוחר יותר. טיפול מהיר ונכון חיוני למניעת סיבוכים ארוכי טווח.

מהו טורטיקוליס?

טורטיקוליס הוא מצב שבו שרירי הצוואר גורמים לראש להיטות לצד אחד. כתוצאה מכך, הסנטר פונה לכיוון כתף אחת בעוד הראש נוטה לכיוון הכתף הנגדית. טורטיקוליס יכול להיות מולד, או להתפתח מאוחר יותר בחיים. בטורטיקוליס מולד מבחינים לרוב בשבועות הראשונים לאחר הלידה. מצב זה עלול להוביל לתנועה מוגבלת של הראש והצוואר, ואם לא מטופל, הוא עלול לגרום לגדילה לא אחידה של הגולגולת ותווי הפנים.

טורטיקוליס מולד

הסוג הנפוץ ביותר הוא טורטיקוליס אידיופטי מולד, המתגלה בשבועות הראשונים לחיים. הסיבה העיקרית היא קיצור של שריר ה-SCM (Sternocleidomastoid) בצד אחד של הצוואר, לרוב עקב תנוחה לא תקינה ברחם. עם זאת, חשוב לשלול גורמים נוספים כגון הפרעות נוירולוגיות, בעיות ראייה, ליקויי שמיעה או בעיות במערכת אף-אוזן-גרון.

טורטיקוליס אצל ילדים

קיים גם טורטיקוליס נרכש, המתפתח לרוב במהלך העשור הראשון לחיים אצל ילדים שנולדו עם מנח ראש תקין. טורטיקוליס נרכש מתפתח לאחר הלידה ויכול להופיע בכל גיל. סוג זה נגרם בדרך כלל על ידי גורמים כמו פגיעה בשריר או ברצועה, דלקת, זיהומים, או מצבים רפואיים אחרים המשפיעים על הצוואר. לדוגמה, התכווצות פתאומית של שריר הצוואר עקב שינה בתנוחה לא נוחה או נשיאת משאות כבדים יכולה להוביל לטורטיקוליס נרכש. סיבות אחרות כוללות טראומה, גידולים, או מחלות דלקתיות כמו דלקת מפרקים שגרונית. הטיפול בטורטיקוליס נרכש מתמקד בטיפול בגורם הבסיסי ועשוי לכלול פיזיותרפיה, תרופות, או במקרים חמורים, ניתוח.

דיסטוניה צווארית - טורטיקוליס צווארי

דיסטוניה צווארית, הידועה גם כטורטיקוליס ספסטי, היא הפרעה נוירולוגית נדירה הגורמת להתכווצויות שרירים לא רצוניות בצוואר. התכווצויות אלה מובילות לתנוחות ראש לא תקינות ויכולות להיות כואבות מאוד. בניגוד לטורטיקוליס מולד ונרכש, דיסטוניה צווארית היא כרונית ונוטה להחמיר עם הזמן. הסיבה המדויקת אינה מובנת היטב, אך מאמינים שהיא כוללת גורמים גנטיים וסביבתיים. אפשרויות הטיפול כוללות תרופות להפחתת התכווצויות השרירים, הזרקות רעלן בוטולינום, ולעתים התערבויות כירורגיות.

טורטיקוליס זמני

טורטיקוליס זמני או חולף הוא מצב קצר טווח שבדרך כלל חולף מעצמו. הוא יכול להיגרם ממתח שרירים קל, דלקת, או אפילו שינה בתנוחה לא נוחה. סוג זה של טורטיקוליס בדרך כלל נמשך מספר ימים וניתן לטפל בו באמצעות טיפולים ביתיים כגון חבישות חמות, תרגילי צוואר עדינים ומשככי כאבים ללא מרשם.

כל סוג של טורטיקוליס דורש גישה מותאמת אישית לטיפול. זיהוי הסוג הספציפי יכול להנחות אותנו בבחירת ההתערבויות היעילות ביותר להקלה על התסמינים ולשיפור תנועתיות הצוואר.

כיצד מאבחנים טורטיקוליס?

אבחון מקיף של טורטיקוליס כולל בדיקה גופנית יסודית של הצוואר והראש, הערכה נוירולוגית, בדיקת עיניים מקיפה והערכת מערכת השמיעה. במקרה הצורך, מבוצעות גם בדיקות הדמיה כגון אולטרסאונד או MRI.

אפשרויות הטיפול בטורטיקוליס

כשמדובר בטיפול בטורטיקוליס, ישנן מספר אפשרויות זמינות בהתאם לחומרה ולסוג המצב. התערבות מוקדמת היא קריטית למניעת סיבוכים ולשיפור התוצאות.

טיפול מיידי בטורטיקוליס חיוני למניעת סיבוכים כגון הגבלה קבועה בתנועת הצוואר, אסימטריה בפנים ובמבנה הגולגולת, עיכובים התפתחותיים אפשריים וצורך בהתערבות כירורגית מורכבת. כאשר האבחון והטיפול נעשים בזמן, בטורטיקוליס מולד שיעורי ההחלמה המלאה מגיעים ל-90% ומעלה, ובטורטיקוליס נרכש שמטופל תוך 7-10 ימים, סיכויי ההחלמה גבוהים מאוד.

טיפולים לא ניתוחיים

במקרים רבים של טורטיקוליס, במיוחד אצל תינוקות, טיפולים לא ניתוחיים הם לרוב יעילים. במקרים רבים ימליץ הרופא על פיזיותרפיה, במסגרתה יונחו ההורים לבצע תרגילים ספציפיים למתיחה וחיזוק שרירי הצוואר של התינוק. הורים עשויים ללמוד כיצד לבצע תרגילים אלה בבית, להבטיח שהם מתבצעים באופן עקבי. טכניקות כמו מיקום התינוק כדי לעודד אותו לסובב את ראשו בכיוון הרצוי יכולות גם להיות מועילות. למשל, הנחת צעצועים או שימוש בתנוחות האכלה שדורשות מהתינוק להביט לכיוון הצד הנפגע יכולות לעזור בשיפור ניידות הצוואר.

גישה לא ניתוחית נוספת היא השימוש במכשירים אורתופדיים. אלה כוללים צווארונים או מתקני תמיכה מיוחדים שעוזרים לשמור על תנוחת ראש נכונה ומספקים תמיכה במהלך תהליך הריפוי. טיפול בעיסוי ושימוש בחום יכולים גם לשמש להרפיית שרירים מתוחים ולהפחתת אי-נוחות.

טיפולים ניתוחיים

במקרים בהם שיטות לא ניתוחיות אינן מספיקות, ייתכן שיהיה צורך בהתערבות ניתוחית. הליך כירורגי יילקח בחשבון, לרוב, כאשר הטורטיקוליס נמשך מעבר לגיל שנה או אם יש הגבלה משמעותית בתנועת הצוואר. ההליך הניתוחי הנפוץ ביותר כולל הארכת השריר הסטרנוקלידומסטואידי, האחראי על הטיית הראש. ניתוח זה בדרך כלל מלווה בפיזיותרפיה כדי להבטיח ריפוי נכון ולשמור על טווח התנועה.

במקרים מסוימים, במיוחד כאשר הטורטיקוליס נגרם מאי-תקינות מבנית בעמוד השדרה, ייתכן שיידרשו הליכים ניתוחיים מורכבים יותר. אלה יכולים לכלול תיקון מבנה העצם כדי להקל על המצב.

ללא קשר לגישת הטיפול, אבחון והתערבות מוקדמים ממלאים תפקיד מכריע בניהול יעיל של טורטיקוליס. מעקב קבוע אצל אורתופד בבטיח שהטיפול נמצא במסלול הנכון וניתן לבצע התאמות לפי הצורך כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית עבור הילד.

חשוב כי הורים ישימו לב למנח הראש של תינוקם ובמקרה של הטיית ראש קבועה, לפנות מיד לייעוץ רפואי. יש להקפיד על ביצוע התרגילים והטיפולים שנקבעו ולהמשיך במעקב רפואי גם לאחר שיפור במצב.

טיפול בטוטיקוליס בקליניקה של ד"ר דרור עובדיה – אורתופד מומחה

טורטיקוליס הוא מצב רפואי הדורש התייחסות מקצועית מיידית. ככל שהאבחון והטיפול מתבצעים מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים להחלמה מלאה ונמנעים סיבוכים עתידיים. חשוב להיות ערניים לסימנים של המצב ולא להתייחס אליו כאל "סתם צוואר תפוס". בקליניקה שלנו, אנו מעניקים טיפול מקיף ומקצועי, תוך שימוש בשיטות האבחון והטיפול המתקדמות ביותר.

כמנהל מחלקת אורתופדיה ילדים בבית החולים דנה-דואק לילדים, צברתי ניסיון רב בטיפול במקרים מורכבים של טורטיקוליס. הגישה הטיפולית שלי מתבססת על שנים של ניסיון קליני ומחקר מעמיק בתחום, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ושיטות טיפול חדשניות.

אם אתם מזהים סימנים של טורטיקוליס אצל ילדכם, אל תמתינו – צרו איתי קשר עוד היום לקביעת תור לבדיקה מקיפה. הטיפול המוקדם הוא המפתח להצלחה, ואני כאן כדי לסייע לילדכם להגיע להחלמה מלאה ולהתפתחות בריאה ותקינה.